sobota, 8 lutego 2014

Instalacja LPG, ostateczna rozprawa z jej opłacalnością

W bankowości zasadniczo susza, więc będziemy szukać innych alternatyw dla naszych oszczędności. Dziś przekonacie się kiedy naprawdę opłaca się założenie instalacji gazowej w samochodzie. Postaram się również najlepiej prześwietlić wszystkie plusy i minusy instalacji.

Źródło: aliexpress.com


Zacznę od razu od najważniejszej kwestii w całym zamieszaniu gazowym, która powinna być mottem dla wszystkich rozpatrujących inwestycję w instalację LPG:
.

Zapewniam, że jest to główny czynnik cieszenia się z posiadania instalacji w swoim pojeździe. Na pewno słyszeliście dużo głosów, że instalacja to zło, samochód jeździ byle jak, i że jeszcze zepsuł się przez nią silniczek od wycieraczek. Takie teksty usłyszycie od wszystkich tych, którzy nie trafili do profesjonalnego gaziarza. Przede wszystkim trafiając do zawodowca, nie tylko prawidłowo on dobierze właściwą instalację i dobrze nią zamontuje, ale również doskonale zestroi.
Jeśli będziecie mieć mega szczęście to również oceni pracę silnika na benzynie, gdyż jest to ważny aspekt prawidłowej pracy pojazdu na gazie.
Pierwszą czynnością, którą powinniście wykonać jest poznanie opinii specjalisty na temat kompatybilności instalacji z waszymi czterema kółkami oraz kosztów montażu. Bez wychodzenia z domu, takich informacji możecie zasięgnąć z forów, np. tutaj i tutaj. Dodatkowo możecie odszukać forum waszego pojazdu i tam popytać.

Cena instalacji jest bardzo zróżnicowana, zależna m.in. od: generacji i marki montowanego zestawu, liczby cylindrów pojazdu, regionu czy prestiżu gazownika.
Przykładowe ceny na wtryskiwaczach hana i elektronice STAG:
- 4 cylindry: od 2400 zł;
- 6 cylindrów: od 3000 zł;
- 8 cylindrów: od 3600 zł.
Dla instalacji BRC Sequent 24:
- 4 cylindry: od 2700 zł;
- 6 cylindrów: od 3900 zł;
- 8 cylindrów: od 4900 zł.

Wypada również krótko opisać eksploatację samochodu z LPG. Otóż wbrew mylnemu myśleniu, nasze auto nie odpala na gazie, lecz na benzynie. Dopiero po osiągnięciu wskazanej temperatury przez reduktor, przełączy się na gaz (w lato może to być kilkaset metrów, a w zimę trwa to nawet kilka kilometrów).
Nasze auto powinno palić 15-20% więcej gazu niż benzyny, co łatwo uwzględnicie w poniższym kalkulatorze.
Muszę dodać - przy ustalaniu ceny LPG - że istnieje projekt dyrektywy unijnej o podwyżce akcyzy na gaz z 125 na 311 euro od 2015 r., co .

Po ustaleniu cenniku w danym zakładzie, proponuję dokładne sprawdzenie opłacalności instalacji z najdokładniejszym wg mnie kalkulatorem w internecie tutaj. Wypełnijcie go naprawdę dokładnie, gdyż każde przesunięcie suwaka może znacznie zmieniać wyniki.
Od siebie dodam, że aby instalacja się nie opłacała muszą występować naprawdę niekorzystne czynniki (parametry).
Inaczej mówiąc (zgodnie z suwakami), im więcej spala nasz samochód i im większe są nasze przebiegi, tym bardziej instalacja się opłaca.
Dla zwiększenia dokładności obliczeń spróbujcie porównać lata przez które instalacja ma pracować w waszym pojeździe oraz ile pieniądze wydane na nią zarobiły by na waszym typowym inwestowaniu, np. lokacie.

Koszt naszej instalacji mogą zwiększyć pewne dodatkowe usługi, np. jeśli nie chcemy korka wlewu LPG w zderzaku (wiadomo jak to wygląda na tych lakierowanych), wówczas możemy ukryć za klapką i będzie wyglądał bardzo schludnie, tak jak na poniższym obrazku.

Źródło: superauto24.se.pl
Koszt takiej operacji od 0-150 zł.

Ci, którzy lubią podróżować za granicę lub rozważają montaż instalacji w celach zagranicznych oszczędności paliwowych, muszą również wziąć pod uwagę różne pistolety do tankowania LPG oraz "urozmaiconą" infrastrukturę stacji z LPG.
W Europie wyróżnia się 3 główne końcówki wlewu LPG:
1. Italian dish (włoska, takie instalacje montuje się w Polsce, więc nie potrzebujecie adaptera):
Albania, Austria, Białoruś (częściowo), Bośnia i Hercegowina, Bułgaria Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Dania, Francja, Grecja, Hiszpania (częściowo), Litwa, Łotwa, Niemcy (gł. południowe), Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria (częściowo), Turcja, Ukraina (częściowo), Węgry (częściowo), Włochy.
2. Dutch bayonet (holenderska z bolcem, potrzebujecie adapter):
Hiszpania (częściowo), Holandia, Niemcy (cześciowo), Wielka Brytania, Skandynawia.
3. ACME thread (belgijska z dużym gwintem, potrzebujecie adapter):
Belgia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy (częściowo), Szwajcaria (częściowo), Węgry (częściowo).
Ponadto w większości krajów tankowanie gazu należy przeprowadzić samodzielnie. W Polsce również obserwujemy raczkowanie tej czynności, jednak nie przystosowanie pistoletów opóźnia szybkie wprowadzenie tej czynności w skali krajowej.

Skoro wszystko już policzone i ogólnie wyjaśnione, to przyszedł czas na plusy i minusy instalacji.


  • oszczędności - to najważniejsza zaleta, bywają sytuację, że dzięki instalacji możemy odłożyć pieniądze na zakup kolejnego samochodu;
  • LPG jako dodatkowe paliwo zwiększa zasięg naszego pojazdu bez tankowania;
  • silnik zasilany gazem zwiększa swoją żywotność - LPG dostaje się do komory spalania w formie gazowej, dzięki czemu zapłon przebiega łagodniej i jest bardziej efektywny, dodatkowo olej silnikowy nie będzie spłukany ze ścianek cylindrów;
  • silnik jest cichszy i bardziej elastyczny - gaz ma liczbę oktanową 110, dzięki temu silnik pracuje płynnie i jest bardziej elastyczny, co jest zaletą w mieście;
  • LPG jest bardziej ekologiczne - wynika to z dokładniejszego spalania jednorodnej mieszanki gazowej, wpływa to na zmniejszenie zawartości substancji szkodliwych;
  • możemy wjechać do niektórych centrów miast.


  • zmniejszona przestrzeń bagażnika - zbiorniki na gaz najczęściej montuje się w miejsce koła zapasowego, owe koło zapasowe musimy gdzieś umieścić lub zaopatrzyć się w zestaw naprawczy do koła (wówczas ten minus znika);
  • zakaz parkowania na niektórych parkingach podziemnych;
  • droższy o 62 zł przegląd rejestracyjny;
  • dodatkowe koszty obsługi instalacji - wymiana filtrów, czasem regulacja instalacji;
  • konieczność większego dbania o świece, kable zapłonowe, cewki i filtr powietrza - gaz jest paliwem które zapala się trudniej od benzyny;
  • spadek mocy do 10%;
  • obowiązek wymiany lub ponownej legalizacji butli po 10 latach - zbiornik może uzyskać legalizację na kolejne 10 lat, sam zbiornik musi być wycofany w terminie maksymalnie 20 lat od daty produkcji.
Podsumowując temat: .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...